Nyheder

Forbrugerbeskyttelse – nu for virksomheder

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har iværksat et nyt tiltag for virksomhederne. På den offentlige forbruger-portal er der kommet nyttig information om forbruger-beskyttelse set med virksomhedernes briller.
Se http://www.forbrug.dk/Menu/Virksomheder.

Her kan man finde svar på de spørgsmål, der jævnligt dukker op, fx

  • hvornår en kunde har krav på at få sine penge tilbage,
  • hvor mange forsøg en butik har til at reparere et defekt produkt,
  • hvad udtrykket garanti dækker over
– og meget mere.

Der er endda en lille tegnefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=OxnvP1RJw90&feature=youtu.be
(udgivet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen)

Formålet med det nye tiltag er, at både virksomhederne og forbrugerne skal kende de regler, der gælder. Derved skulle antallet af konflikter og klagesager mellem for-brugere og virksomheder gerne kunne reduceres. Styrelsen har tidligere foretaget en undersøgelse af, hvor godt de erhvervsdrivende kendte reglerne om forbruger-beskyttelse, og det viste sig, at mange ikke kendte reglerne godt nok.

Author


Lisbet Andersen

Lisbet Andersen arbejder med immaterialret og markedsføringsret - især branding og alle aspekter af varemærkeret.