Nyheder

Hvad sker der med dit brand?

Her under Corona-krisen har mange virksomheder udfordringer nok med at overholde retningslinjer mod smittespredning, håndtere medarbejdere på distancen og i det hele taget overleve krisen bedst muligt. Men har du tænkt på dit brand her og nu?

Når økonomien rejser sig igen fra en nedlukning uden fortilfælde, hvordan ser forbrugsmønsteret så ud?

På mange områder vil det nok ikke vil blive som før, da forbrugernes vaner vil have ændret sig markant. Under nedlukningen har en stor del af varehandelen flyttet sig fra de fysiske butikker til nethandel. Meget tyder på, at stigningen i nethandelen vil hænge fast, når vi nu har vænnet os til det. Her gælder det om at have et stærkt brand.

Øget nethandel fører højst sandsynligt også til en stigning i salget af ulovlige kopivarer, som generelt florerer i større omfang via nettet end i de fysiske butikker. En skræmmende høj andel af de varer, der sælges på nettet, er ulovlige kopier. Nogle af dem er elendige, så man som forbruger hurtigt opdager det. Andre er så sofistikerede, at de sjældent opdages. I en trusselsvurdering udarbejdet af Europol og EUIPO (EU’s Kontor for Intellektuel Ejendomsret) anslås det, at forfalskede og piratkopierede varer kan udgøre helt op til 6,8 % af EU’s import, svarende til 121 mia. EUR.

Vil du stå stærkt, når økonomien vokser igen, og have et værn mod ulovlige kopivarer, vil det fremover være endnu mere vigtigt med et stærkt brand og god beskyttelse gennem varemærkeregistrering.

Har du glemt at holde øje med dine varemærkeregistreringer under krisen, så fortvivl ikke: Mange varemærkemyndigheder har udskudt gældende frister, så meget kan stadig reddes. En professionel rådgiver kan hjælpe her.

Dit brand er et aktiv. Står du med et stærkt brand, kan du bedre gøre dig gældende i forhold til konkurrenter og kopister under genopbygningen af dit marked.

Author


Lisbet Andersen

Lisbet Andersen arbejder med immaterialret og markedsføringsret - især branding og alle aspekter af varemærkeret.